Ga terug   GVkidsgames.nl > GVKidsgames reviews > Wii

Mededelingen

Wii Alle spelbesprekingen voor de Wii

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2009, 21:28
Ruud Jansen's schermafbeelding
Ruud Jansen Ruud Jansen is offline
Reviewer

REVIEW: Pool Hall Pro

SPECIFICATIES VAN DIT SPEL
Platforms: Wii

Ook uit op: PC

Uitgever: Playlogic
Doelgroep: Jongens en meisjes vanaf 8 jaar
Type: Biljart Simulator
Schermtekst/Spraak/Handleiding: Engels/Geen/Engels en Frans
Meer info/website: Playlogic site
Rapportcijfer: 5

Ik had me zo verheugd op het spel Pool Hall Pro voor de Wii. Vroeger hadden wij namelijk een biljartje op zolder en daar maakten wij caramboles. Later ontdekten wij snooker op de BBC televisie en zagen we onder andere Steve Davis de sterren van de hemel spelen. Voor ons een reden om het in het echt te gaan proberen in snooker/pool cafés. Heerlijk gevoel als je een bal potte. Ondertussen genieten van een tosti ham/kaas met een dotje curry.
Ik hoopte zo dat Pool Hall Pro dat gevoel weer een beetje kon terugbrengen. Lekker poolen en snookeren op het televisiescherm. Helaas, het spel brengt mij niet dat ultieme gevoel. Het spel loopt soms niet lekker en het kan gewoon niet op tegen een laken, een echte keu en echte ballen.

Pool Hall Pro is helemaal niet geschikt voor kinderen. Het spel is te gecompliceerd, zeker met de vele varianten van poolen en snookeren die mogelijk zijn. Poolen is namelijk alleen leuk als je ook de spelregels goed kent. Je moet weten dat bij 9-bal (alleen de witte bal en de ballen met nummer 1 tot en met 9 liggen op tafel) je al gewonnen hebt al je de ‘9’ wegspeelt. Dit alleen als je eerst de bal met het laagste nummer raakt met de witte bal. Zo kan het dus zijn dat je na 1 stoot al heb gewonnen. Of verloren natuurlijk als je tegenstanders dit kunstje flikt. Dus je wilt van tevoren weten welke variant je speelt. Eigenlijk moet je kunnen kiezen. Iedere variant heeft namelijk zijn specifieke kenmerken en soms sluipweggetjes om te winnen.

De handleiding is heel beperkt en de diverse varianten van dit biljartspel komen gewoon te kort aan bod om ze goed uit te leggen. Dat de handleiding in het Engels en het Frans is, dat is haast niet eens relevant. Veel informatie bevat het begeleidende boekje niet en dat is zonde.

Nu blijft het moeilijk om een simulator van een biljartspel te maken. Ooit had ik één op de PC die exact simuleerde hoe de ballen zouden reageren in het echt. Echter, dit is ook het enige biljartspel dat ik ooit in mijn bezit had dat perfect reageerde.
Ook deze variant van poolen is niet foutloos. Geregeld blijft een bal ineens doodliggen als deze de band raakt en bepaalde soorten effect, een bal die doorschiet bijvoorbeeld, gaatnniet helemaal perfect en dat is zonde. Dit zorgt er namelijk voor dat de echtheid van het spel ineens minder geloofwaardig is.
Wat wel in de buurt komt van het echte keu-en is de moeilijkheidsgraad van de verschillende spelen. Bij snookeren is het potten (het balletje in de pocket stoten) een stuk moeilijker dan bij poolen en dat is in een echte snooker/poolhal ook zo.

Nogmaals voor kinderen is het spel niet leuk. Niet alleen zijn de spelregels nergens duidelijk terug te vinden ook de besturing is alle behalve eenvoudig. Met je afstandsbediening kan je kiezen naar welke kant je gaat stoten. Middels het indrukken van de B-knop is het mogelijk om aan te geven op de bal waar je deze met je keu gaat raken. Je moet dan wel een enigszins vaste hand hebben. Het zou namelijk zomaar kunnen dat je de bal net een stukje verder opzij gaat raken en hierdoor een unieke kans gaat missen.

Gelukkig hoef je verder niet moeilijk te doen om te stoten. Als bij een echte keu haal je je keu-arm naar achter en laat de b-knop los als jij de juiste sterkte hebt bepaald. Doe je je arm slechts een klein stukje naar achter dan stoot je zacht, haal je deze verder naar achteren dan zet je meer kracht. Na het loslaten van de b-knop is het hopen dat je een juiste bal pot.
Je kan verschillende kanten op met het spel. Je kunt een loopbaan beginnen. Zo kan je de wereld over en in alle uithoeken terecht komen om een bepaalde variant te spelen. Je begint onderaan de ladder en bent nummer 42 van de wereld en alleen als je wint krijg je meer punten en klim je op die ladder. Ik kwam echter niet voorbij Level 3. Op dat niveau maakte mijn tegenstander al zulke rare ballen. Bij het snookeren bijvoorbeeld. Had ik een keurige snooker (dat is de witte bal zo plaatsen dat je tegenstander niet in een rechte lijn de rode bal kan raken en dus capriolen moet gaan uithalen met effect of spelen via de losse band) weggelegd en dan gooide hij er een stoot uit. Via 3 banden de rode raken en zelfs potten. Het maakte het voor mij in ieder geval onmogelijk om te winnen.

Een andere variant is de arcade-versie. Jij kiest het spel, de sterkte van de tegenstander, de plaats waar je speelt en dergelijke. Het leuk is dat je geld verdient bij overwinningen en daarmee kan je je eigen poolhall – die kaal opgeleverd wordt- helemaal pimpen. Grappig!

Grafisch zit het spel matig in elkaar. Het ziet er allemaal een beetje geblokt uit. Zonde! Ook is het vreemd dat jouw tegenstander onzichtbaar wordt als hij aanlegt om te stoten. Vreemde gewaarwording.

Ook het geluid is minder. Het muziekje dat het spel begeleid is niet aanstekelijk en wordt al snel saai. Maar dat zou allemaal niet erg zijn als het spel wel uitdagend zou zijn. Het spel is dat eigenlijk niet. Er gaat behoorlijk wat tijd overheen als iemand gemist heeft. Het zou snel mogen. De makers hebben wel een optie ingebouwd dat je het resultaat van een stoot kunt versnellen. Op A drukken als er net gestoten is, die knop vasthouden en de ballen liggen kort daarna stil op de plek waar alles tot stilstand komt. Dit werkt alleen als de tegenstander aan de beurt is.

Conclusie
Ik ben gek op sportspellen. Racen, tennissen of voetballen, het maakt mij niet zo heel veel uit hoe het spel er eigenlijk uitziet als het maar of origineel. Als het maar een goede simulator is die eenvoudig bespeelbaar is. Origineel is dit spel niet, wel veelzijdig in die zin dat er vele vormen van poolen en snookeren mogelijk zijn. Dat laatste maakt spel wel gelijk een stukje aantrekkelijker. Een perfecte biljartsimulator is moeilijk te bouwen en dat is dus ook met Pool Hal Pro dus niet gelukt. Jammer!

Voor kinderen is dit spel veel te moeilijk. Geheel in het Engels, onduidelijke regels van de diverse varianten, een besturing die zeer nauw luistert en een trage snelheid zijn punten die kinderen niet boeien. Voor kinderen kan ik er echt niet meer van maken dan een 5. Playlogic maakte de kids niet warm voor poolen met dit spel.

Voor de papa’s? Een poolcafé is leuker. Die tosti met curry erbij, glaasje drinken. Dit is niet meer dan een aardig alternatief. Ook voor de papa's komt het eindoordeel niet boven de 5,5 uit.

Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten