Ga terug   GVkidsgames.nl > GVKidsgames reviews > PSP

Mededelingen

PSP Alle spelbesprekingen voor de Sony PSP portable

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2008, 14:42
Inge Mijvis's schermafbeelding
Inge Mijvis Inge Mijvis is offline
GVKids expert

REVIEW: Platypus (PSP)

SPECIFICATIES VAN DIT SPEL
Platform: PSP
Ook uit op: PC
Uitgever: Mumbo Jumbo/Funsta Codemasters Company
Doelgroep: iedereen vanaf ongeveer 8 á 10 jaar
Type: Arcade
Schermtekst/Spraak/Handleiding: Eng/nvt/NL
Meer info/website: --
Rapportcijfer:6,5

Vlieg met de wereldberoemde Platypusvliegtuigen door een uniek landschap uit klei geboetseerd! In dit arcadespel is het schieten geblazen of geschoten worden en als een enorme spetter klei eindigen!

Een arcadegame op je PSP, uitgebracht door Funsta. Is Platypus een game die jij wilt meenemen op vakantie? Eén ding is zeker: hou je van schieten en arcadespelletjes dan is Platypus zeker een aanrader. Voor GVKidsgames ging ik de uitdaging aan, want heel eerlijk ben ik helemaal niet goed in dit soort spelletjes……

Wederom is dit een game die niet in Nederlands vertaald is. Maar zoals ik al bij meer van dit soort games vermeld heb: het is ook niet echt nodig. Het is altijd fijn als het wel zo is, maar de gameplay is er in dit spel niet minder om. Er gaat een handleiding bij het spelletje die wel vertaald is in verschillende talen, waaronder ook Nederlands. De handleiding geeft informatie over de spelbesturing, de opbouw van de spelschermen en hoe een draadloze verbinding met een andere PSP tot stand te brengen. Over de werkelijke gameplay staat geen informatie, dat zul je in het spel moeten ondervinden.

Je speelt dit spel links met de analoge joystick en dat stuurt prima. Rechts gebruik je alleen de X-toets om te schieten……en om heel veel te schieten!

In dit spel vlieg je dus met een zogenaamd Platypusvliegtuig in een wereld van klei. Het ziet er grappig uit. De vormen zijn allemaal wat afgerond, dus het ziet er wel klei-achtig uit. Vingerafdrukken zijn niet te zien in het scherm, de graphics zijn natuurlijk allemaal klein, maar we moeten er maar van uit gaan dat het echt van klei is en niet met de computer gemaakt.
In totaal zijn er zes verschillende omgevingen met ieder vijf levels door te spelen. Je start uiteraard bij wereld 1 en speelt de volgende vrij wanneer je deze goed hebt afgerond. Je start met vijf vliegtuigen en dan nog twee kansen met nog eens ieder vijf vliegtuigen voordat je écht af bent. Gebeurt je dat in de eerste wereld, zul je écht opnieuw moeten beginnen. Gelukkig kun je wel in wereld twee beginnen wanneer je die eenmaal gehaald hebt. Het spel slaat het voor je op.

Voor de de échte arcadegamers onder ons is dat weer jammer, want die gaan er juist voor om zover mogelijk te komen in het spel. Maar voor de overige spelers zal het een flink stuk frustatie schelen en maakt het het spel aantrekkelijker om in een nieuwe wereld met het maximaal aantal levens te kunnen beginnen en niet eerst weer de voorgaande levels te moeten spelen.

Zoals gezegd vlieg je dus met je vliegtuig in een omgeving. De achtergrond beweegt aan je voorbij, daaraan merk je natuurlijk dat je vliegt. Die achtergrond is niet heel afwisselend, maar dat hoeft ook niet want dat zou alleen maar afleiden. Er komen constant golven vijandelijke vliegtuigen op je af. Jij vliegt van links naar rechts, de meeste vijanden komen van rechts naar links. Af en toe komt er ook wat van achter je vandaan, opletten dus!

Er zijn legio vijandelijke vliegtuigen. Sommigen schiet je in één schot weg, sommigen hebben wat meer nodig. Sommigen schieten ook op jou. Dan zijn er af en toe groepjes vliegtuigen die je helemaal moet wegschieten om een ster te verdienen. Die sterren staan voor speciale wapens, die je dan steeds 20 seconden kunt gebruiken. De sterren komen in verschillende kleuren, die corresponderen met een bepaald wapen. Met het schieten op zo’n ster kun je ze van kleur veranderen.

Aan het eind van een level krijg je een overzicht hoe je het gedaan hebt. Er staan primaire en secundaire doelen op en de percentages van wat je geschoten hebt. Er wordt niet uitgelegd wat primair en secundair is of was…..gewoon alles wegknallen dus. In ieder geval levert je score nog punten op en dat levert op zijn tijd weer een nieuw vliegtuig extra op.

Het spel biedt ook nog de mogelijkheid tot het spelen van een spel met een andere PSP-bezitter. Je kunt in dat geval samen in het spel vliegen en de vijanden gezamenlijk bestrijden.
Daarnaast is er nog een ‘survival’-optie. Hierin speel je op tijd tegen de vijand en kun je dus steeds je record verbeteren.

Wat mij het meest opviel tijdens het spelen van dit spel is dat ik vaak door vijandelijke kogels verslagen werd. Soms is je beeld zo vol met allerlei vliegtuigen dat je de hele kleine kogels die zij afschieten nog maar amper kunt zien. Dat is jammer en het frustreerde me ook meermalen; het leek alsof mijn vliegtuig dan zonder reden uit elkaar spatte. De besturing loopt namelijk prima en soepel en uitwijken voor allerlei dingen gaat heel goed. Maar soms is het gewoon zo druk en vol dat je het niet meer ziet.

Conclusie
Platypus is niet echt een kindergame. Nu ben ik zelf natuurlijk niet echt goed in dit soort games, maar het lijkt me niet geschikt voor jonge gamertjes. Kids vanaf een jaar of 10 is meer wat ik in gedachten heb. Agressief is het niet: je vliegt immers in een fantasiewereld van klei en wanneer je schiet of geschoten wordt spat alles in een grote blub uit elkaar. Maar om alles op je scherm te kunnen volgen en zonder de frustratie van steeds weer neergeschoten te worden is het gewoon nog een te moeilijk spel voor de meeste jonge gamertjes.
Ben je goed in dit soort games is het wel een redelijk kort spel, je zult er binnen enkele uren doorheen zijn. Je zult je daarna nog wat met de ‘survival’-optie kunnen bezighouden, maar dat is eigenlijk meer een extraatje bij het spel.
Grafisch zit het spel leuk in elkaar, het idee van een kleiwereld is grappig. De sounds zijn prima om je vlucht te begeleiden!
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten