Ga terug   GVkidsgames.nl > GVKidsgames reviews > PS2 en PS3

Mededelingen

PS2 en PS3 Alle spelbesprekingen voor de Playstation 2 en 3

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2009, 00:41
MariŽlle Wegbrans MariŽlle Wegbrans is offline
Reviewer
GVKids bekende

REVIEW: Fifa '09

Door Maarten Wegbrans
SPECIFICATIES VAN DIT SPEL

Platforms: Xbox 360, PlayStation 3

Ook uit op: PlayStation 2, Wii

Uitgever: EA

Doelgroep: Iedereen die van een balletje trappen houdt

Type: Voetbal spel

Schermtekst/Spraak/Handleiding: Engels/Engels/Nederlands
Meer info/website: www.eagames.nl
Rapportcijfer: 9

De strijd is weer losgebarsten tussen FIFA van EA en PES van Konami. Vorig jaar was er voor mij niet echt een winnaar. PES had veel mankementen, vooral online. En FIFA was niet zo innovatief, leek veel op de vorige edities en grafisch niet heel sterk. Ik vond de laatste jaren PES wel de grote winnaar vooral 2006-2007 waren goede jaren voor Konami waarbij realistisch voetbal vooraan stond. Na vele previews gelezen te hebben lijkt het erop dat FIFA het goed heeft gedaan dit jaar. Er zouden nieuwe features in het spel komen zoals Adidas Live Season en er zou veel gewerkt zijn aan graphics en de balcontrole zou een stuk beter worden. Nu maar kijken of al de beloftes zijn nagekomen.

Het begin is lastig..
De titelscherm is handig opgedeeld en de laadtijden vullen zich met Ronaldhino die kan schieten op doel met een bekende keeper. Ik wil natuurlijk direct spelen en begin aan een wedstrijdje. Ik heb niks veranderd in mijn opstelling (Ajax) en voetbal tegen de nummer ťťn van (let op) Ďdit momentí NAC. Ik heb al heel wat prof wedstrijdjes gespeeld online en vele tegen de computer en begin dan ook vol moed met Professional. Het eerste balcontact voelt goed aan. De spelers lopen vloeiend over het veld heen en de bal rolt realistisch van je voeten af zonder dat je het gevoel hebt dat er een doorzichtig touwtje aan vast zit. Het ziet er ook nog eens erg goed uit. Het stadion is gevuld met gevarieerde enthousiaste supporters en het gras leek net gemaaid, ik kon het nog net niet ruiken. De spelers lijken niet als tweedruppels water op de echte profs en dat is wel belangrijk voor de beleving. Maar van een afstand is dit wel beter te zien hoe gek dit ook klinkt. Ik probeer een aanval op te zetten vanaf de linker kant en loop al snel in een fuik van verdedigers. Ik probeer een actie te maken die ik wel vaker bij de oude edities probeerde (kappen en wegdraaien) maar ik werd opgevangen door een doordekkende verdediger. Ik verbaas me over het snelle ingrijpen van de verdedigers en het dichtlopen van de gaatjes door de verdedigende middenvelders. Het lijkt wel of de AI met grote sprongen is vooruit gegaan, ik wacht nog even af met dit oordeel want de wedstrijd is nog maar net bezig.

Goed voetbal
Op het middenveld van de helft van NAC verspeel ik de bal. Vanaf de flanken zie ik de spelers van NAC opkomen terwijl een speler de bal vasthoudt en de bal wordt op het juiste moment afgegeven. Normaal gesproken had ik een voorzet verwacht maar de computer speelde bal rond om het strafschopgebied rond loerend op een kans. De AI is zeker wel een stuk verbeterd in FIFA 09. maar ook mijn verdedigers zijn beter. Vanaf ongeveer zestien meter haalde ene meneer Amoah uit en Stekelenburg springt met een sierlijke duik naar de rechterhoek en stompte de bal met zijn vuisten weg. Pfff, wat een kans en ik ben nog maar net begonnen. Ik krijg een corner tegen en de spelers lijken elkaar niet uit het oog te verliezen. Voordat de corner komt zie je al dat er onderling een duel wordt uitgevochten. Goal! Verdorie die zat er mooi in. Een mooie kopbal vanaf de rand van het strafschopgebied. Ik denk gelijk of ik niet meteen aan een andere moeilijkheidsgraad hadden moeten beginnen. Ik vind zelf de besturing van PES prettiger en gebruik die ook bij de uitleg van de knoppen. Dat maakt het ook wer laagdrempeliger om FIFA t ekopen in plaats van PES. Ik ga vanaf de aftrap maar eens rushen naar de goal van NAC . Dat kon bij andere delen wel eens erg effectief zijn. Ik houd de linker tricker ingedrukt en gebruik de linker en rechter analoge om wat tricks en trucs uit te voeren. De eerste verdediger ging ik mooi langs met een dubbele schaar. De passeerbewegingen zien er vloeiend uit en hebben ook wel effect Maar de tweedeverdediger stond al klaar en ik was de bal alweer kwijt. NAC bouwt weer een mooie aanval op en met een mooie pas neemt Amoah (alweer) de bal aan en schiet meedogenloos de bal in de kruising.

Variatie..
Ik heb de wedstrijd afgemaakt (10 min.) en verloor met 4-0. het is toch wel even wennen en dat heeft niet met de besturing te maken maar vooral met de AI van de tegenstander. Volgende wedstrijden speel ik eerst maar op semi-pro want anders wordt ik alleen maar ingemaakt. In deze versie van FIFA heb je ook weer de Be a Pro mode waar je als beginneling je moet opwerken tot een legende in de voetbal wereld. Het is heel anders dan als je een normale wedstrijd die je speelt. Je moet goed opletten hoe je loopacties zijn, je verdedigende waarde in het elftal en hoe en vooral wanneer vraag ik om een pas. Hiervoor kan je punten scoren en die punten kan je omzetten in kwaliteiten zoals fysiek sterker worden, verdedigend sterker worden etc. ook kan je als een echte trainer/coach te werk gaan in de FIFA manager mode. Je moet afspraken maken met sponsoren en de fans hebben ook wat et zeggen over je prestaties. Het zijn alle twee vermakelijke modes die je wel een tijd zoet houden voordat 2010 voor de deur staat. Ik zelf speel graag de manager mode want je kan alle wedstrijden zelf spelen en je bepaald het voetbalbeleid. Goede beslissingen worden beloond maar gaat het goed fout wordt je zo de laan uit gestuurd.

Conclusie..
[color=black]FIFA 09 is misschien wel de beste FIFA die er tot nu toe is gemaakt. Alles is eigenlijk wel verbeterd, de AI, de grapics en zelfs het geluid en het commentaar is vooruit gegaan. Er is meer variatie in het spel en online heb ik nog geen last gehad van leg of rare bugs. Wat ook een pluspunt is, dat je nu tien tegen tien potjes kan voetballen online (keeper natuurlijk niet). Wat wel jammer is dat bepaalde spelers voor geen cent lijken op de echte spelers. Wel hebben ze allen een andere manier van bewegen zodat je bepaalde spelers wel goed herkend. Dit vind ik wel een minpunt en daar zouden meer aandacht aan moeten besteden. Maar perfectie bestaat niet anders komen er ook geen nieuwe edities. Alle seizoenen zijn er weer en de licenties zijn zoals altijd prima. De Adidas Live Season waar je alle updates van transfers etc. kan downloaden kost 1200 mp. Voor mij hoeft dat niet zo maar voor de diehard fan een leuke toevoeging. Dit is een FIFA waar nog lang over gepraat gaat worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten