Ga terug   GVkidsgames.nl > GVKidsgames reviews > Xbox360

Mededelingen

Xbox360 Alle spelbesprekingen voor de Xbox360

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2009, 00:34
Mariëlle Wegbrans Mariëlle Wegbrans is offline
Reviewer
GVKids bekende

REVIEW: Scene It? Box Office Smash (XBox360)

Door Mieke Koevoet
SPECIFICATIES VAN DIT SPEL

Platforms: Xbox 360

Ook uit op: --

Uitgever: Microsoft

Doelgroep: Familie spel (PEGI 12+)

Type: Quiz/film game

Schermtekst/Spraak/Handleiding: Engels/Engels/Nederlands
Meer info/website: www.xbox.nl
Rapportcijfer: 7

Het is een koude zaterdagavond een ideaal moment om de game ‘Scene It? Box Office Smash’ van Microsoft eens te bekijken. Met het hele gezin of vriendengroep gezellig op de bank met de controllers of big button pads bij de hand. De strijd om de eerste plaats kan beginnen. Nu maar eens zien wie het meeste van films weet of wie het beste kan gokken. Je hoeft namelijk helemaal geen filmkennis te hebben met een beetje geluk kun jij eerste worden in ‘Scene It? Box Office Smash’. Het idee van deze game is niet compleet verassend aangezien PlayStation al een tijdje met de game Buzz op de markt is. Na Lips is dit de tweede poging van Microsoft om met een soortgelijke game als PlayStation te komen. Maar kan Microsoft ook echt beter zijn?

Soorten speltypes
Niet iedereen is gelijk en daarom biedt ook deze game van Microsoft meerdere speltypes. Wij zijn gestart met een Short Game. Dit duurt ongeveer 15 tot 20 minuten en dan krijg je gelijk mee hoe de game werkt. Maar ja daarna wilden wij gelijk verder aan een rematch en dat werd de Long Game. Dit speltype duurt ongeveer 25-30 minuten. In totaal zijn er 21 soorten puzzels. Met Custom Game heb je de mogelijkheid om je eigen spel samen te stellen. Maar en verassing vind ik altijd het leukste zeker als je allemaal je eigen kwaliteiten kunt gebruiken. Nog geen behoefte aan een Custom Game dus.

Elk spel bestaat uit drie ronden en afhankelijk van het speltype variëren het aantal puzzels per ronde tussen de drie en vijf. Bij iedere puzzel geldt per antwoord dat je dit binnen een bepaalde tijd moet doen om zoveel mogelijk punten te behalen. Je moet natuurlijk snel zijn om je tegenspelers geen kans te geven om te antwoorden. Aan het einde van een ronde worden er bonussen toegekend. Dit zijn niet altijd logische bonussen, Ik kreeg bijvoorbeeld een bonus voor het hoge aantal foute antwoorden. In feite is dit niet eerlijk tegenover de spelers die goed hun best doen om de juiste antwoorden te geven. Maar aan de andere kant weer des te leuker met weinig filmkennis kun je toch punten scoren en soms zelf winnen.

Puzzels
Zoals ik al eerder aangaf zijn er 21 soorten puzzels wat best veel lijkt, maar als je nagaat dat je in een Long game al 15 puzzels krijgt valt dit wel mee. Ik kan niet alle puzzels toelichten maar ik zal degene toelichten die ikzelf als leuk heb ervaren of juist niet.

In ‘Distored Reality’ krijg je langzaam een afbeelding van een film te zien. Zodra jij denkt te weten wat het is klik je op de button je moet dan de juiste filmtitel of acteur selecteren om te winnen. Ik vind dit wel leuk, omdat je niet al te veel filmkennis hoeft te hebben om dit te kunnen beantwoorden. Bij ‘Now Playing’ is het doel om aan de hand van een filmposter te raden om welke film het gaat. De meeste mensen herkennen een filmposter wel want dat is iets waarvoor je niet perse de film hoeft te hebben gezien. Meestal zie je filmposters overal en dat maakt deze puzzel toegankelijk voor alle spelers met of zonder filmkennis. ‘Pixel Flix’ maakt gebruik van een animatieclip om ervoor te zorgen dat jij kan raden om welke film het gaat. Dit is best geinig opgezet en geeft een afwisseling van de echte filmafbeeldingen.

Misschien weet ik echt te weinig van films om deze game te kunnen waarderen maar de volgende puzzels hadden van mij niet gehoeven zoals ‘Credit Roll’, ‘Quotables’ en ‘Sequentials’. Bij ‘Credit Roll’ moet je met behulp van de aftitel raden om welke film het gaat. Eerlijk gezegd kijk ik nooit naar de aftiteling en ik had dus geen idee om welke films het ging. Ook het onthouden van citaten in films gaat mij niet al te best af. Ik kan mij slecht concentreren en weet dus ook niet wie een bepaald citaat heeft gebruikt in een film. ‘Quotables’ is dus niet aan mij besteed maar als je een beetje een filmliefhebber bent moet je vragen makkelijk kunnen beantwoorden. Om mij nog meer het gevoel te geven dat ik te weinig van films weet krijg je de puzzel ‘Sequentials’. Bij deze puzzel is het de bedoeling dat je vier films in volgorde van datum van uitgave plaatst. Soms heel simpel maar over het algemeen voor mij te lastig.

Graphics & sound
In de game wordt veel gebruik gemaakt van het echte filmmateriaal. Dus scènes uit de werkelijk films of afbeeldingen van de echte acteurs. De personages die de spelers moeten voorstellen maken gebruik van de nieuwe avatars van Xbox Live. Alles lijkt heel mooi afgewerkt en geeft een leuke uitstraling. In tegenstelling tot Buzz maakt de game niet echt gebruik van een show alles lijkt een beetje aan elkaar geplakt. Het geluid is normaal en niet erg bijzonder maar zeker ook niet slecht.

Conclusie
‘Scene It? Box Office Smash’ moet doorgaan voor een echte filmgame met allerlei leuke puzzels. Voor echte filmliefhebbers is het zeker een leuke en uitdagende game. Maar voor de andere spelers die minder met films hebben biedt de game weinig toegevoegde waarde. Bij elke vraag gokken is toch minder leuk dan af en toe het juiste antwoord weten. De game hoeft niet perse met de Big Button Pads gespeeld te worden het kan net zo makkelijk met een controller. Ik denk persoonlijk niet dat de Big Button Pad een toegevoegde waarde bieden aan de game. Wat ik zeer goed vond is dat er in de game echte films in beeld kwamen en dat geeft de game voor mij iets bijzonders. Zonder deze scènes stelt de game voor mij weinig voor.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussietools

Regels voor berichten