|
Welkom bij GVkidsgames.nl! Je bent op dit moment als gast aanwezig. We nodigen je uit om te registreren! Dat biedt veel voordelen: -Je kunt meedoen aan onze prijsvragen -Je ontvangt maandelijks onze nieuwsbrief met leuke nieuwtjes en besprekingen, -Je ziet onderstaande reclame niet meer -Je hoeft geen codes in te tikken om te reageren op berichten of vragen te stellen Word ook gratis lid van Nederlands enige website over (educatieve) computerspellen en electronisch speelgoed voor families en kinderen tot 12 jaar! Klik hier om te registreren. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Ledenlijst | Social Groups | Kalender | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
| DS en Gameboy Alle spelbesprekingen voor de Nintendo DS en Gameboy Advance |
![]() |
|
|
Discussietools | Weergave |
|
IP: 94.208.156.206
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||
|
REVIEW: Harvest Moon DS: Island of Happiness (NDS)
In Harvest Moon DS: Island of Happiness ben jij een beginnende boer op een verlaten eiland. Door de verkoop van de door jou verbouwde gewassen ben jij in staat om jouw boerderij uit te breiden en kan jij hierdoor bewijzen dat jij digitaal groene vingers hebt. ![]() Voordat je echt gaat spelen kies jij een mannelijk of vrouwelijk karakter. Je meet je een geboortedag aan. Deze bestaat uit een getal tussen de 1 en 30 en een jaargetijde. En natuurlijk mag je ook nog een naam kiezen voor je karakter. Ook je boerderij geef je een naam. Als deze informatie is ingevuld kan het spel beginnen. Nouja, het spel….. de intro. De intro duurt erg lang. Je stapt op een boot, komt in een storm terecht, de boot vergaat en jij spoelt aan op een eiland. Ineens sta je oog-in-oog met Taro, een oudere man die veel ervaring heeft met het leven op de boerderij. Ook hij blijkt met zijn familie te zijn aangespoeld. Het eiland is verlaten, maar er zijn tekenen dat er vroeger wel leven is geweest. Overal op het eiland staan huisjes, die kant-en-klaar zijn om te bewonen. Als snel wordt besloten dat jij een huisje met daarbij een stuk land krijgt. Neem de schoffel ter hand en ga aan de slag. Nu is het wel tijd om te zaaien. Weldra zal het oogsten gaan volgen. ![]() Al schoffelend maak je een braakliggend terrein klaar voor verbouwing. Je krijgt een aantal zaden om die over het land te verspreiden en jouw leven als boer is begonnen. Met je waterkannetje kun je bij de rivier water pakken om je moestuintje te besproeien. Dit moet je goed bijhouden anders droogt het land uit en kan je niet gaan oogsten. Om dat te doen met je wel alles goed bijhouden. Sprokkelhout hoort niet op het land thuis en onkruid moet verwijderd worden. Je hebt geen tijd om stil te zitten. Zonder oogst geen verkoop en zonder verkoop geen inkomsten. Het lijkt het echte leven wel. Door de verkoop van je oogst krijg je inkomsten en kan je boerderij uitbreiden. Meer soorten groenten en fruit gaan verbouwen waardoor je nog meer winst kunt gaan pakken. Dit is dus niet een spel dat je in één middagje gamen helemaal uitspeelt. Zoals bij het kiezen van je verjaardag al duidelijk is heeft een jaar vier jaargetijden van 30 dagen. 120 dagen dus die al spelend een minuut of 5 tot 10 duren. Je kunt dus eventjes vooruit. ![]() Net als in het echte leven heb je ook nog eens de kans om een partner te vinden. Ergens op het eiland loopt jouw digitale echtgenoot of echtgenote in spé rond. Het is logisch dat Harvest Moon vele vaste gamers kent. Het spel werkt voor sommige mensen verslavend omdat je jouw imperium kan uitbreiden tot een groot florerend bedrijf. De besturing van Harvest Moon; is deze nu wel of niet goed. De Nintendo DS heeft een touchscreen, dat mag algemeen bekend zijn. Het is dan ook logisch dat je de besturing middels dit touchscreen laat lopen. Met je stylus laat je jouw karakter dus bewegen en dat gaat zoals het hoort. Houd jij de stylus vlakbij je poppetje dan loopt hij/zij rustig die kant op. Raak jij je DS verder van het poppetje aan dan is het tijd voor de looppas. Dat werkt dus eenvoudig en simpel. De knoppen op je DS gebruik je om over het speelveld te lopen. ![]() Nadeel van alles doen met de stylus is het pakken van voorwerpen uit je rugzak. Maximaal 4 dingen kun je meenemen, de rest blijft in de voorraadkast. Vanuit een slot op het scherm kan je dan beschikken over je voorwerpen. Het nadeel is dat dit soms enige precisie vergt van de gamer. Neem bijvoorbeeld het bewateren van het land. Je hebt dan je emmertje nodig en het wil wel eens voorkomen dat je in plaats van water pakt ineens een stuk gaat lopen. Ook voor het leegkiepen van je gieter over het land moet je eventjes de tijd nemen om er handigheid in te krijgen. Je moet goed voor de vierkante meter staan om je gietertje leeg te gooien. Doe je dit niet dan kan je terug naar de rivier om opnieuw water te pakken. Zonde van jouw digitale tijd en energie. Later in het spel komen er ook nog eens dieren als koeien en schapen bij. Met de daarbij behorende stallen en dergelijke. Maar dit is dus later in het spel. ![]() Wie een beetje bekend is met mijn reviews weer dat ik waarde hecht aan de taal waarin een spel zich afspeelt. En dan mag bekend zijn dat Nederlandstalige spellen mijn voorkeur hebben. Niet omdat mijn Engels zo beroerd is, maar omdat de kinderen veelal de Engelse taal niet machtig zijn. Dit spel is dus in zijn geheel Engelstalig en dus kan het nooit een daverend succes worden bij Nederlandse kinderen. Daarom ben ik wel zeer blij met de volledig Nederlandstalige handleiding. In een fleurig boekje staan veel aspecten van het spel uitgelegd en dat is wat mij betreft een pluspunt. Dan de graphics. Die lijken sinds de introductie van Harvest Moon nu 10 jaar geleden nauwelijks veranderd. Dit hoort natuurlijk een beetje bij de charme van dit spel en zal diehards Harvest Moongamers nauwelijks deren. Toch ziet het er grafisch allemaal een beetje oubollig uit. Het zou allemaal wel wat fleuriger mogen. ![]() Harvest Moon – Island of Happiness is een spel voor de liefhebber. Iemand die echt de tijd neemt om zich te verdiepen in alle mogelijkheden van het spel. Dan is de geroemde handleiding erg nuttig. Probleem is dat het spel volledig in het Engels is en dat is niet bevorderlijk voor onze jeugdige gamers. En dan sta ik wederom voor de tweesprong. Omdat ik dit spel opzich wel leuk en grappig vind en denk dat er ook kinderen zijn die plezier aan dit spel kunnen gaan beleven. Probleem is alleen de taalbarrière. Omdat we niet voor niets door het leven gaan als GVKidsgames kan ik gewoon geen hoger cijfer geven dan een 5. Was dit spel in het Nederlands geweest dan had er zomaar een 7 kunnen staan. Gewoon twee punten meer. Waarmee ik ook wil aangeven dat dit spel wel iets is voor kinderen die al Engelse les krijgen. Of wellicht voor oudere jongeren. Het is gewoon een leuk spel! En toch blijft die 5 staan! |
||||||||||||||||||
![]() |
| Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten) | |
| Discussietools | |
| Weergave | |
|
|