Welkom bij GVkidsgames.nl!

Je bent op dit moment als gast aanwezig. We nodigen je uit om te registreren! Dat biedt veel voordelen:
-Je kunt meedoen aan onze prijsvragen
-Je ontvangt maandelijks onze nieuwsbrief met leuke nieuwtjes en besprekingen,
-Je ziet onderstaande reclame niet meer
-Je hoeft geen codes in te tikken om te reageren op berichten of vragen te stellen

Word ook gratis lid van Nederlands enige website over (educatieve) computerspellen en electronisch speelgoed voor families en kinderen tot 12 jaar! Klik hier om te registreren.

Ga terug   GVkidsgames.nl > GVKidsgames reviews > DS en Gameboy

DS en Gameboy Alle spelbesprekingen voor de Nintendo DS en Gameboy Advance

Antwoord

Discussietools Weergave
  #1   IP: 94.208.156.206
Oud 25 februari 2009, 10:22
Ruud Jansen's schermafbeelding
Ruud Jansen Ruud Jansen is offline
Reviewer

Ruud Jansen is on a distinguished road
REVIEW: My Word Coach Junior (NDS)

SPECIFICATIES VAN DIT SPEL
Platforms: Nintendo DS
Ook uit op: Wii
Uitgever: Ubisoft
Doelgroep: Jongens en meisjes vanaf 8 jaar
Type: Educatief
Schermtekst/Spraak/Handleiding: NL/Geen/NL
Meer info/website: Website Ubisoft
Rapportcijfer: 7

My Word Coach Junior geeft aan dat het spel voor kinderen zou moeten zijn, maar is dit ook het geval. Zitten er veel uitdagingen in het spel? En zijn die uitdagingen zo dat ze uitnodigen tot veel spelen van dit leerzame spel?

In totaal herbergt het spel meer dan 16.000 woorden en betekenissen daarvan. Met al deze woorden kan je gaan stoeien in verschillende spelonderdelen. Je kan ontbrekende letters opschrijven of je moet van vallende letters opgegeven woorden maken of uit een soeppan moet je letters selecteren die in zijn geheel een woord vormen die omschreven is.
Nu staat op het doosje dat dit spel vanaf 3 jaar en ouder is. Goed, totaal geweldloos en dat soort dingen. De commissie schat wat dat betreft de leeftijd zeer goed in. Maar dit houdt zeker niet in dat dit spel door hele jonge mensen gespeeld kan worden. Om alle onderdelen te kunnen spelen is al een zeer behoorlijke woordenschat nodig. Rond de tijd dat de kinderen naar de middelbare school gaan is het spel te doen voor de meesten. Schat ik in.
Voor jongere kinderen is het toch lastig en zijn de uitdagingen veel te groot. Neem bijvoorbeeld zo’n spel onderdeel als lettersoep. Als die letters die door elkaar in die soep liggen en dan samen 1 woord vormen. Alleen de omschrijven van die woorden al: ‘een niet lichtend hemellichaam, dat zich in een vaste, elliptische baan om een ster beweegt’. Een planeet dus en dan is dit nog een makkelijk woord in de eenvoudige versie van het spelletje.
Gelukkig zijn de letters alleen op de juiste plek te leggen. Leg je de letter verkeerd op de rand van je soepbord dan springen ze uit zichzelf terug in de dikke tomatensoep.

Goed, het is de bedoeling dat de woordenschat van de kinderen naar een hoger niveau gaat en dat kan met dit spel wel. Wat dat betreft is het spel wellicht ook nuttig voor ouderen. Om een voorbeeld te geven van de woorden die in de makkelijke versie van soepletters voorkomen hier een opsomming van een spelletje: gestaag, tribune, beproeven, harmonie, talloos, bagage, katern, planeet en terugblik. In principe alledaagse woorden die iedereen in zijn woordenschat opgeslagen zou moeten hebben. Welke woorden er dan in de medium-versie zitten? Eigenlijk dezelfde soort woorden alleen lossen de letter dan behoorlijk snel op in de soep. Frappant is dat woord tribune bij mij al 4 keer in een spel is teruggekomen. Het moet nu toch wel bekend zijn dat ik dat woord al ken?

Bij een ander spelletje wordt een woord omschreven en dan heb je de keuze uit twee opties. De juiste en de foute. Of je krijgt omschrijvingen van de woorden en dan is het weer kiezen. Nu tussen het juiste woord en de verkeerde. 50% kans dus.
Tijdens weer een ander spel moet je de ontbrekende letter noteren met je stylus. Het is eigenlijk de simpelste spel op My Word Coach Junior. Alleen herkent de DS letter niet altijd even goed. Van de 10 gaan er toch zeker 2 niet goed. Zelfs als je de juiste manier van schrijven volgens de handleiding aanhoudt.

Over de handleiding gesproken. Deze is geheel in het Nederlands, dat is dus een pluspunt. Maar heel veel wijzer wordt je niet van de handleiding. De spellen worden summier uitgelegd. Dit in tegenstelling tot de coaches die bij elkaar goed zijn voor 2 pagina’s in de handleiding en dat terwijl deze coaches eigenlijk niets toevoegen aan het spel.
Het spel zelf is ook geheel in het Nederlands en is tot stand gekomen in samenwerking met Van Dale, die van de ‘Dikke’.

Het spel heeft eigenlijk als doel om iedere dag een bepaald aantal punten te halen. Die punten geven aan hoeveel je weet, hoe jouw woordenschat is gegroeid die dag. Probleem is alleen dat als je alles goed hebt toch al gauw zo’n spel of 6 gespeeld moet hebben. Dan verkrijg je de meeste punten. De hoeveelheid punten wordt ook nog eens beïnvloed door de tijd waarin een spel wordt voltooid.

Als je een spel of 10 tot 12 nodig hebt om je quotum te halen is dat toch veel. Dan ben je al gauw een uur verder met spelen. Dan wordt de uitdaging wellicht een sleur en zullen velen voortijdig afhakken.
Echter, heeft kindlief een echte taalknobbel en speelt het graag met worden? Dan is dit spel zeker een aanbeveling.

Alle gegevens worden keurig bijgehouden. Het aantal woorden dat goed zijn, de tijd waarin bepaalde spellen zijn gespeeld. Leuk voor de mensen die van statistieken houden. Grafisch ziet het er allemaal redelijk goed uit.
Het spel heeft zelfs de mogelijkheid om met meerder spelers te spelen. Dat is toch altijd leuker dan alleen.

En nu een eindoordeel. Tja, dan sta ik even voor een dilemma. Aan de ene kant vind ik het spel een te grote uitdaging voor kinderen. Ik denk eigenlijk dat het spel te lastig is voor een kind om iedere keer de verleiding van andere spellen te weerstaan om dit spel te gaan spelen. Het kopen van dit spel zal ook alleen daarom al niet zo heel vaak voorkomen, vrees ik. Ga maar eens voor de schappen staan in een willekeurige zaak waar ze DS-spellen verkopen. Weinig kinderen zullen dit spel dan aanwijzen als het spel dat ze willen spelen, vrees ik. En dat is dan toch eigenlijk weer jammer.

Jammer omdat dit spel wel degelijk helpt in de ontwikkeling van een kind. Je woordenschat verruimen op jeugdige leeftijd is van belang voor de toekomst. Het helpt je later in het beter begrijpen bij het lezen van kranten, belangrijke stukken of wat dan ook. My Word Coach Junior is wat dat betreft dan ook aan te raden. Hoewel niet eenvoudig toch zeer leerzaam. Eigenlijk zouden de scholen met dit spel moeten gaan werken. Hadden ze dat vroeger maar gedaan……….

Nu de voor- en nadelen tegen elkaar wegstrepen om het spel ook een cijfer te geven. Hmm….. aan de ene kant dus geen kinderspel, aan de andere kant het leerzame. Ik geef een 8 voor het leerzame en een 5 voor het kinderniveau. Dat is dus een 6,5 gemiddeld. Diep in mijn hart vind ik dit eigenlijk een te laag cijfer, maar ik moet gewoon objectief naar het spel kijken. Of niet? Als reviewer moet ik toch mijn mening geven? Dan toch een half puntje extra dan maar voor het leerzame? Ja, een 7 gaat de boeken in namens Gamevillage Kidsgames.

Tot slot nog een filmpje over My Word Coach. Dit is echter niet de junior-versie, maar het geeft wel een redelijk beeld hoe My Wordcoach Junior er uit ziet. De spellen lijken nogal op elkaar.

Met citaat antwoorden
Antwoord

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze discussie bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten